WYCENA HOTELU Z WYKORZYSTANIEM RACHUNKOWOŚCI ZARZĄDCZEJ USALI cz.I.

Informacje podstawowe

Hotelarstwo – społecznie zorganizowana działalność, polegająca na udzielaniu gościny przyjezdnym w przeznaczonych do tego obiektach bazy noclegowej. Zaspokaja potrzebę wypoczynku, noclegu, wyżywienia, utrzymania higieny osobistej, ochrony zdrowia i mienia, łączności z otoczeniem oraz rozrywek kulturalnych. Jest podstawową branżą turystyki jako gałęzi gospodarki narodowej.

Hotel  –  obiekt posiadający co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem gościa w obiekcie.

Motel –  obiekt hotelowy położony przy drogach i szlakach komunikacyjnych, dysponujący parkingiem, którego oferta skierowana jest do osób zmotoryzowanych. Motel musi posiadać co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach jedno- i dwuosobowych, musi także świadczyć usługi gastronomiczne. Zazwyczaj motele znajdują się na obrzeżach miast i przy głównych trasach samochodowych.

Pensjonat – turystyczny obiekt hotelarski posiadający co najmniej 7 pokoi, świadczący dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.

Standardy hoteli. Hotelom przyznawane są kategorie tzw. „gwiazdki”. Jednym z kryteriów kategoryzacji obiektów noclegowych jest zakres usług. Na tej podstawie można wyróżnić następujące hotele: turystyczne (ekonomiczne), średniej klasy, luksusowe.

 

  1. Hotele turystyczne(ekonomiczne). Przeznaczone do zaspokajania podstawowych potrzeb gości, jakim jest zapewnienie czystych, wygodnych i tanich miejsc noclegowych. Kierują swoją ofertę przede wszystkim do osób chcących podróżować tanio i szukających noclegu w pokoju o standardzie gwarantującym wygodny pobyt, ale bez zbędnych luksusów. Dział gastronomii ograniczony jest zwykle do oferowania śniadań.
  1. Hotele średniej klasy. Zakres usług jest bardziej rozbudowany niż w hotelach turystycznych. Oferta skierowana jest przede wszystkim do osób podróżujących służbowo, jak również dla turystów i rodzin z dziećmi. Dla gości dostępna jest pełna obsługa gastronomiczna w restauracjach i barach. Wyposażenie standardowego pokoju na ogół składa się z podwójnego łóżka, biurka, toaletki, zestawu szafek i krzeseł lub foteli. Przy każdym pokoju jest łazienka z pełnym węzłem sanitarnym. Hotele w tym segmencie wyposażone są zwykle również w zespół sal wielofunkcyjnych do organizacji konferencji, bankietów i innych imprez okolicznościowych. Z zasady występują podstawowe usługi rekreacji lub odnowy biologicznej.

3. Hotele luksusowe. Hotele tej klasy wyróżniają się największym zakresem programu obsługowego, a     także bogactwem usług podstawowych, dodatkowych i uzupełniających świadczonych na rzecz                 klientów. W recepcji można skorzystać z usług konsjerża, który wykonuje zlecenia gości celem                 ułatwienia im pobytu w hotelu i mieście. Oferta usługowa skierowana jest do grupy zamożnych               klientów. Pokoje są większe i bogaciej wyposażone niż w hotelach klasy średniej. Dostępne są                 urządzone z przepychem apartamenty. Zespół sal wielofunkcyjnych umożliwia organizację wystawnych     konferencji, bankietów i innych imprez okolicznościowych. Dla gości dostępny jest bogaty program         usług rekreacji i odnowy biologicznej.

Innym kryterium podziału hoteli może być ich przeznaczenie determinowane lokalizacją i zakresem programu obsługowego:

  1. Hotele miejskie (biznesowe) – zlokalizowane w centrach dużych i średnich miast, odwiedzane zwykle przez osoby podróżujące służbowo, wyposażone w szybkie łącza internetowe, kanały telewizji satelitarnej, sale konferencyjne i szkoleniowe, restauracje i bary, proste centrum rekreacji lub odnowy biologicznej,
  2. Hotele tranzytowe – zlokalizowane przy drogach tranzytowych (mają udogodnienia dla zmotoryzowanych), dworcach lotniczych lub kolejowych, dają możliwość wykupienia pokoi „na godziny”,
  3. Hotele kongresowe (zespoły hotelowo-konferencyjne) – zlokalizowane w dużych miastach i zaprogramowane swym programem obsługowym na organizację kongresów i dużych konferencji, posiadają skalowalne sale wielofunkcyjne wyposażone w sprzęt audiowizualny, zaplecze gastronomiczne przygotowane na obsługę dużej ilości osób, pokoje o wysokim standardzie, nowoczesną infrastrukturę telekomunikacyjną i zaplecze rekreacyjne lub odnowy biologicznej,
  4. Hotele wypoczynkowe (turystyczne) – zlokalizowane w miejscowościach o wysokich walorach turystycznych, przygotowane na obsługę grup turystycznych oraz turystów indywidualnych, świadczą pakiety usług z zakresu rekreacji i odnowy biologicznej, posiadają wypożyczalnie sprzętu sportowego, itp.,
  5. Hotele uzdrowiskowe (SPA) – zlokalizowane w miejscowościach o wysokich walorach turystycznych, często w pobliżu miejsc występowania wód mineralnych, w rejonach o korzystnych właściwościach mikroklimatu, nad morzem, itp., posiadają rozbudowane zaplecze pobytowe, centrum rekreacji i odnowy biologicznej, gdzie goście mogą skorzystać z szerokiego pakietu usług oferowanych przez wysokowykwalifikowany personel,
  6. Hotele apartamentowe (aparthotele) – zlokalizowane w miastach lub w atrakcyjnych destynacjach turystycznych, często mają formę apartamentowca z wynajmowanymi mieszkaniami, jednostki mieszkalne o dużej powierzchni są wyposażone w zaplecze kuchenne, zwykle brak jest ogólnodostępnej restauracji, a liczba personelu obsługowego jest znacznie ograniczona, posiadają atrakcyjną ofertę na dłuższe pobyty.

Kategoryzacja hoteli służy określeniu jakości usług oferowanych przez poszczególne obiekty hotelowe. W Polsce wymogi dotyczące wyposażenia, urządzeń i instalacji technicznych, zakresu świadczonych usług oraz programu obsługowego, określono w ustawie o usługach turystycznych oraz w rozporządzeniach ministra gospodarki. Ewidencją obiektów hotelarskich i przyznawaniem kategorii zajmuje się marszałek województwa. Nazwy obiektów hotelarskich (m.in. hotel, motel, pensjonat) podlegają ochronie prawnej i można je stosować po uzyskaniu odpowiedniej kategorii.

Sposób wyceny hoteli


Dalsza część artykułu jest dostępna JEDNORAZOWO po uiszczeniu drobnej opłaty w wysokości 6 PLN.

Po dokonanej płatności proszę wrócić na naszą stronę wybierając odpowiedni odnośnik/link na stronie potwierdzającej zakończenie płatności w systemie PayPal

Dostęp do artykułów jest bezpłatny dla członków naszego Stowarzyszenia - po prostu się zaloguj i przeglądaj artykuły




Autor: Włodzimierz Bednarczyk

Literatura:

  1. Andrzej Szablewski praca zbiorowa, Wycena i zarządzanie wartością firmy, Poltext, Warszawa 2006.
  2. Jan Konowalczuk, wycena nieruchomości przedsiębiorstw, C.H.Beck, Warszawa 2009.
  3. Roczne raporty HoReCa publikowane w miesięczniku „Hotelarz”
  4. G. Gołembski, Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa–Poznań 2002.
  5. Knowles T. Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, , PWE, Warszawa 2001.
  6. Kotaś R., Sojak S., Rachunkowość zarządcza w hotelarstwie i gastronomii, PWN, Warszawa 1999.